کسب و کار

۸ نکته مهم که برای کارآفرینانی که قصد دارند تجارت الکترونیک خود را شروع کنند

8 نکته که کارآفرینان تجارت الکترونیکی باید بدانند

بیایید اول کار نگاهی به آمار و اعداد کنیم، طبق آمار و اطلاعات در دست، در هر دقیقه حدود ۳۸۰ وبسایت و فروشگاه تجاری راه اندازی میشود. حقیقتی که ممکن است برای شما که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید میتواند دلهره آور باشد.

با این حال، فرصت برای رشد تجارت الکترونیک کم نشده است. براساس گزارش‌ها ، انتظار می‌رود که فروش الکترونیکی فروشگاه های اینترنتی در مجموع سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ ، ۸۵ درصد رشد داشته باشد. با دانستن این آمار و اطلاعات اگر شما شور و شوق لازم را در خود میبینید و انگیزه لازم را دارید و مشتری مداری را در اولویت امور خود قرار بدهید میتوانید موفق بشوید.
هر کسب‌وکار بزرگ با یک ایده عالی شروع می‌شود، اما همانطور که می‌دانید، حتی ایده کامل بدون برنامه‌ریزی دقیق موفق نخواهد بود. این می‌تواند یک تمرین مفید برای رفتار با خودتان در قامت یک سرمایه‌گذار باشد. تا زمانی که تحقیق دقیق، اهداف هوشمند و روشی برای به دست آوردن پول خود و در نهایت سود خود را به دست نیاوردید، یک ریال هم خرج نکنید. در اینجا چند نکته مهم برای شروع آوردیم.
۱. نامهای بزرگ همیشه بهترین نیستند

خیلی از کارآفرینان فکر میکنند که برای موفقیت در فروش باید دست به دامان وبسایتهای خرده فروشی بزرگی مثل ebay و دیجی کالا و علی بابا بشوند و محصولاتشان را در این پلتفرم ها بفروشند، این حرف تا حدی درست است، به شرطی که شما محصول خود را یکجا به این برندهای مطرح بفروشید؛ در صورتی که قصد خرده فروشی روی این وبسایت ها را دارید، بهتر هست که دست نگه دارید و راه دیگری امتحان کنید چون در نهایت این وبسایت ها برای شما بازاریابی نمیکنند و فقط درصدی از فروش شما را تصاحب میکنند.

در برخی موارد، استفاده از یک پلتفرم آماده برای فروش محصولتان ممکن است به جهت سرعت بخشیدن در کار منطقی باشد، اما کار خودتان را انجام دهید. بسیاری از ابزارهای رایگان و کم‌هزینه برای ساخت پلت فرم شخصی در دسترس شماست،مانند انواع فروشگاه سازها و اسکریپتهایی که امکان راه اندازی وبسایت اختصاصی شما را دارند. مثل وردپرس و ووکامرس.
۲. تمایز کلید موفقیت است
متقاعد کردن مشتریان به خرید یک محصول جدید بسیار سختر از فروش یک محصول جا افتاده هست، اما در مقابل باید بدانید مردم عاشق پیدا کردن جدیدترین،و بروزترین برند یا محصولات هستند و آن را به همه دوستان خود معرفی می‌کنند، بنابراین به آن‌ها نشان دهید که محصول شما بهترین چیز ممکن است.
چه چیزی محصول شما را از رقبایتان متفاوت می‌کند؟ مهم است که محصول خود از بیرون و از سمت مشتری بنگرید. آیا محصول شما دوستدار محیط زیست است؟ آیا با افزایش مشتریان شما رشد می‌کند؟ آیا فضانوردان از محصول شما هم در ماه استفاده خواهند کرد؟ از ایجاد ادعاهای جسورانه ترسی نداشته باشید، مشروط بر اینکه ۱۰۰ درصد درست و قابل‌اطمینان باشند.
تمایز در برند
شاید یک راه خوب برای پیدا کردن جایگاه شما این است که واقعا با مشتریان ایده‌آل خود آشنا شوید. چیزی که آن‌ها بیش از همه می‌خواهند چه محصولی هست؟ چگونه این آرزو را تحقق می بخشید؟ اگر بتوانید به آن پاسخ دهید، یک قلاب بزرگ برای بدست آوردن مشتریان جدید خواهید داشت.
۳. بازاریابی. بازم بازاریابی و باز هم بازاریابی!
 بازاریابی خوب یا بد مرز بین پیروزی یا شکست هر تجارت الکترونیکی است. حتی اگر شما بهترین ایده و واضح ترین پیام تمایز را دارید ، هیچ کس نمی تواند محصول شما را خریداری کند چرا که اصلا نمی‌داند چنین محصولی وجود دارد. صاحبان مشاغل  اغلب افراد پرمشغله ای هستند ، بنابراین منطق حکم میکند برای اطمینان از انجام درست بازاریابی، افرادی را استخدام کنید و یا اشخاص و شرکتهایی را، در کسب و کار خود دخیل و شریک کنید تا بازاریابی محصول شما را انجام دهند.
حتما تعریف دقیقی از مشتریان خود داشته باشید و مشتری خود را بشناسید و برای نزدیکی به مشتری و رساندن پیام برند خود به گوش مشتری کوشا باشید.
به این فکر کنید که چگونه کالای خود را آنقدر جذاب و کارا کنید که مشتریان شما آن را به همدیگر معرفی کنند. اگر بتوانید مشتریان خود را به انجام تبلیغات دهان به دهان ترغیب کنید یک گام بزرگ در کاهش هزینه‌های خود کرده اید.
۴. با خلاقیت رقابت کنید
میلیاردها وب سایت در جهان به صورت آنلاین وجود دارد و بیشتر آنها در سر و صدای اینترنت گم می شوند.در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید ، به احتمال زیاد با برخی از برندها و رقبای بزرگ رقابت می کنید. شما هرگز نمی توانید مبالغی را که آنها خرج میکنند را خرج کنید ، اما اگر خلاقیت  و دیدگاه منحصر به فرد داشته باشید می توانید از این مزیت به نفع خود استفاده کنید.
۵. تامین کننده قابل اعتماد پیدا کنید
انتخاب تامین کننده مناسب که با قوانین و سازو کارهای شما بتواند وفق یابد بسیار مهم هست ، تامین کننده شما باید زمان های مهم (Deadlines) را که در قرارداد پذیرفته شده است را رعایت کند و قوانین و مفاد قرارداد شما باید کاملا روشن و واضح تدوین شود.

۶. مقیاس پذیری را مد نظر داشته باشید

شما باید آینده را در هر جنبه از برنامه کاری خود در نظر بگیرید. از مذاکرات اولیه شما با یک تامین‌کننده گرفته تا تصمیم‌گیری‌های بنیادی شما، مقیاس پذیری باید در خط مقدم ذهن شما قرار گیرد.
شما باید با یک کارخانه تولیدی و یا عمده‌فروشی کار کنید که برای انجام این کار با شما آماده است. فراتر از محصول فیزیکی تان، پایگاه وب سایتی که انتخاب می‌کنید باید قادر به رسیدگی به حجم بیشتری از سفارشات بدون از دست دادن سرعت و پهنای باند باشد.
مشتریان شما وقتی به وبسایت شما که از دسترس خارج شده و بالا نمی آید مواجه میشوند احساس بدی پیدا میکنند که مستقیما تاثیر بدی روی برند شما میگذارد. همانطور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، به احتمال زیاد به مخاطبان جهانی خواهید رسید، پس مطمئن شوید که برای پذیرش همه انواع پول، برای حمل و نقل بین‌المللی، و نیز در کنار مجموعه‌ای از قوانین خارجی و قوانین مالیاتی، برنامه‌ای دارید.
۷. با بسته بندی خاص خود مشتری را سوپرایز کنید
مشتریان وفادار دوست دارند در برندهایی که دوست دارند غوطه‌ور شوند! برای مثال وقتی که به مغازه‌های محلی عجیب و غریب وارد می‌شوند،دوست دارند بوی محیط را استشمام کنند، دکوراسیون زیبا را تحسین کنند، عکس سلفی بگیرند و در حالی که محصولات را بررسی میکنند توسط کارمندان، رفتار دوستانه ای دریافت کنند.
این یک تجربه است. در حالی که فروشگاه آجر و ملات بخشی از برند تجارت الکترونیک نیست، تجربه چندحسی باید ار این نوع محصولات هم دریافت شود و این از طریق بسته بندی خاص و خلاقانه ممکن است.
کارآفرینان موفق تجارت الکترونیکی در جستجوی ایده های بسته بندی هستند که صرفا فقط یک بسته بندی ساده نباشد. بسته بندی شما باید یک داستان کامل در مورد خرید را بازگو کند بطوری که مشتریان حاضر باشند تجربه نابشان ر با دیگران به اشتراک بگذارند و برای شما به رایگان تبلیغ کنند.
به دنبال شیوه های بسته بندی خاص باشید، مانند جعبه‌های نمدی، یادداشت‌های شخصی، پوشش‌های معطر، و جعبه‌های زیست تخریب پذیر و پک های زیبا. بیش از هر چیز، بسته‌بندی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با ماموریت کلی پشت محصولات شما باشد.
کمی سرمایه‌گذاری بیشتر در بسته‌بندی زیبا می‌تواند منجر به نوعی بازاریابی ویروسی شود که با هیچ پولی نمی توان خرید.
۸. با تمام قوا ادامه بدهید
بدست آوردن چیزهای خوب سخت است! ایجاد یک تجارت ممکن است یکی از سخت ترینها باشد.در هنگام ناامیدی دست کشیدن آسانترین کار هست، با این کار شما شکست خود را تضمین کرده اید.

اگر یک ایده پیش نمیرود ، ممکن است زمان تعویض دنده ها رسیده باشد. تا حد امکان ، خود را با داده هایی درباره افرادی که می خواهید به آنها برسید ، درگیر کنید. اخذ نظرسنجی از مشتریهایتان می تواند راههای زیادی را برای کمک به شما در  ایجاد نتایج مثبت ایجاد کند.

از این اطلاعات برای حفظ یک برنامه منسجم با اهداف قابل‌اندازه‌گیری در مقابل خود و تیم تان استفاده کنید. همیشه به دنبال ایده عالی بعدی باشید و تسلیم نشوید.
تجارت الکترونیکی قطعا فضای بزرگی برای کارآفرینان است که می‌خواهند پاهایشان را خیس کنند! با سرمایه نسبتا کم، یک ایده نسبتا خوب یک شبه به یک کسب‌وکار واقعی تبدیل می‌شود. به اصول اولیه بچسبید: درباره نوع درست پلت فرم برای شما تحقیق کنید؛ برنامه بازاریابی  خود را مشخص کنید؛ به دنبال راه‌هایی جدید و جالب برای بیان داستان تان به مشترها باشید؛ یک تامین‌کننده را پیدا کنید که  می‌توانید با آن‌ها کار کنید؛ و یک تجربه مشتری قابل‌توجه را دنبال کنید. مطمئنا شما به موفقیت خواهید رسید.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن